جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۰
کد خبر: ۷۰۰۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
دفاع رییس جمهور از سجادی

انتقاد روحانی از حافظه تاریخی بعضی‌ها درباره مذاکرات

رئیس جمهور با حضور در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حافظه ضعیف بعضی ها گفت: بعضی ها به گونه ای حرف می زنند که جمهوری اسلامی ایران از سال 91 یا 92 مذاکره را شروع کرده ظاهرا حافظه تاریخی بعضی ها دچار مشکل شده است.
به گزارش شهر، رییس جمهورحسن روحانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه مردم در 24 خرداد به افراط و تفریط، خشونت، تک رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی ندادند، گفت: مردم در انتخابات به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی آری دادند از این رو همه باید تابع نظر مردم باشند.

وی افزود: من در اینجا از نمایندگان به خاطر دادن رأی اعتماد به وزرایی که قبلا در مجلس حاضر شدند تشکر می کنم از طرفی دیگر اگر همه وزرای پیشنهادی در 24 مرداد از سوی مجلس رأی اعتماد می گرفتند ما می توانستیم کار را با برنامه ریزی شروع کنیم اما مجلس دارای وظایف قانونی بوده و براساس مصالح و در چارچوب قانون اساسی عمل می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: در اینجا لازم می دانم از سلطانی فر که برای اولین بار در دولت یازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شد و نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد تشکر کنم همچنین از صالحی امیری که برای مدت 2 ماه مسئولیت سرپرستی وزارتخانه را بر عهده گرفت و بسیار خوب ظاهر شد و به وظایف قانونی عمل کرد اما نتوانست رأی اعتماد از مجلس بگیرد تشکر کنم گرچه مطالبی در نشست بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مطرح شد که به طور حتم این اظهارات و صحبت ها می توانست با یک بیان ملایم تر و نرم تر مطرح شود.

صالحی امیری بر اساس خط مشی دولت حرکت کرد
وی افزود: زمانی که صالحی امیری در رابطه با برخی اظهارات احساس مظلومیت می کند این حق طبیعی او است که از خود در رسانه ها دفاع کند اما از اینکه وی در مجلس به حاشیه پردازی نپرداخت تشکر می کنم چون براساس خط مشی دولت حرکت کرد.

روحانی با بیان اینکه همه وزرای پیشنهادی دولت یازدهم که موفق به کسب رأی اعتماد نشدند حدود 40 درصد از آرای نمایندگان را کسب کردند تصریح کرد: این روشن است که وقتی فردی حمایت 40 درصد از نمایندگان را داشته باشد به طور حتم برای سمت های دیگر از رأی بالاتری برخوردار است از طرفی دیگر قطعا این میزان رأی به وزرای پیشنهادی پشتوانه ای برای فعالیت این افراد است اما دولت تابع رأی اکثریت مجلس است.

نباید صدای مردم در 4 سال پیش رو را فراموش کنیم
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه قواعد سیاسی دولت یازدهم براساس اکثریت آراء تعیین شده است، یادآور شد:‌به همین دلیل می گویم که همه باید تابع نظر مردم در انتخابات بوده و همان مسیر را دنبال کنند زیرا مردم در 24 خرداد به افراط و تفریط، خشونت، تک رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی آری دادند.

وی ادامه داد:‌از طرفی دیگر ما نباید صدای مردم در 4 سال پیش رو را فراموش کنیم همچنین دولت باید خود را به نظر مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب متعهد می داند.

از یک طرف رئیس جمهور قول‌هایی به مردم داده و از طرفی مردم مطالبات خود را تبیین کردند و نوعی عهد و پیمان بین دو طرف بسته شده است.

کدام واجب بالاتر از وفای به عهد است؟
رئیس جمهور با اشاره به فرمایشات حضرت علی (ع) افزود: این امام بزرگوار در سخنانی فرمودند «کدام واجب بالاتر از وفادار ماندن به عهد و پیمانی است که خواست مردم است، حتی کفار نیز به عهد و پیمان خود عمل می‌کنند»، لذا در اینجا باید عنوان کنم دولت به پیمانش با مردم در مسیر عقلانیت پایبند خواهد ماند و این مسیر را ادامه خواهد داد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: مجلس در چارچوب قانون اساسی در پی اجرای وظایف خود است، این وظایف در قانون اساسی مشخص شده که وظایف دولت و مجلس کدام است، اما در عمل به وظیفه، شیوه‌های متفاوتی وجود دارد، خوب است بهترین شیوه را برگزینیم، شیوه‌ای که بدخواهان از آن سوءاستفاده نکنند.

رئیس نهاد اجرایی کشور گفت: مجلس اقدام به اعمالی می‌کند که در چارچوب وظایف قانونی او قرار دارد اما شیوه به گونه‌ای است که بدخواهان ممکن است سوءاستفاده و آن را تعبیر به تخریب دولت کنند، از این‌رو دولت خواهان تعامل بسیار نزدیک با مجلس است.

روحانی عنوان کرد: مجلس در پی گفتمان خدمت است که رهبری بر آن تاکید کرده است لذا برای خدمت به مردم باید دست به دست هم دهیم، چرا که دولت در شرایط خاصی مسئولیت را برعهده گرفته است. دولت در شرایط کنونی با مسائل پیچیده داخلی و خارجی روبرو است، اما در مسائل خارجی به حمایت مردم و مجلس ، هدایت رهبری و اجماع داخلی نیاز داریم.

ارائه گزارش دولت به ملت 15 روزآینده
رئیس جمهور بیان کرد: از زمان شروع به کار دولت فقط 84 روز گذشته، لذا در اینجا عنوان می‌کنم که دولت ظرف 15 روز آینده گزارشی از فعالیت‌های خود را به ملت ارائه خواهد داد.
وی افزود: اینکه دولت در 85 روز در بیشتر زمینه‌ها و به ویژه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و ایجاد آرامش در جامعه توفیقات فراوانی را به دست آورده است، به واسطه حمایت مجلس، همراهی مردم و حمایت رهبر معظم انقلاب بوده است، چرا که بدون این همراهی این توفیقات حاصل نمی‌شد.

روحانی گفت: دولت این بار سنگین را بر دوش گرفته، لذا همه باید دست به دست هم دهیم، چرا که امروز روز همراهی و همدلی و همفکری است. دولت تقاضا ندارد که مجلس وظایف قانونی خود را رها کند. دولت هم به انتقادات مجلس احترام می‌گذارد، اما باید زمانی معقول در اختیار مجریان قرار دهیم تا بتوانیم کارنامه آنها را در میزان سنجش قرار دهیم.

ترازوی سنجش عملکرد دولت؛ قانون است
رئیس نهاد اجرایی کشور تصریح کرد: میزان و سنجش جناحی و حزبی هیچکدام کامل عمل نکرده است، آن ترازویی که می‌تواند عملکرد دولت را سنجش کند، قانون است و همه باید در برابر قانون سر تعظیم فرود آوریم. برای رضایتمندی، رفاه و امنیت بیشتر مردم راهی جز قانونگرایی وجود ندارد و ما در برابر قانون تسلیم خواهیم بود.

وی عنوان کرد: درخواست من از مجلس این است که در این شرایط حساس دولت را حمایت کند، اما دولت تا به امروز نیز نسبت به لطف خداوند، حمایت مردم، مجلس و رهبر معظم انقلاب شکرگزار بوده، چرا که اگر اینها نبود نمایندگان اجرایی کشور قادر نبودند با استحکام سخن بگویند. 

رییس جمهور تصریح کرد: همگان دیدیم که جنگ طلبان چگونه از مسیر صلح خارج شدند و در برابر چارچوب طرح ایران حداقل در کلیات قدرت های بزرگ آن را پذیرفتند . برای اینکه ما در کلیات واهداف تا پایان چنین طرحی را ادامه دهیم باید پیرو شرایط کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه طرح مذکور سه بخش دارد افزود: این طرح مقدمه ای دارد که آن مقدمه اهداف را بیان می کند قسمت پایانی نیز که شرایط ایران را بعد از این دوران گذار تبیین می کند و دوره وسط که این دوره چند مرحله دارد که فعلا بحث مرحله اول و اجرای آن مطرح است.


روحانی  ادامه داد: ما به زبان و عمل به طرف های مذاکره کننده مان به صراحت گفته ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر، تبعیض جواب نخواهد داد جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر فرود نمی آورد و نیاورده است.

روحانی با بیان  اینکه ما می گوییم برای حل معضلات جهانی باید روی میز مذاکره فقط عقلانیت و منطق باشد گفت: اگر روی میز عقلانیت و منطق وجود داشته باشد بوی عطر آن به مشام همه خواهد رسید به ویژه اول برای کسی که پشت میز نشسته و اگر روی میز چیز دیگری جز عقلانیت،منطق و آینده نگری بود اثرش بوی تعفن برای جامعه و بیش از همه برای کسی است که پشت میز نشسته است.


وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران روی میز مذاکره اش عقلانیت و منطق، تدبیر و با همین اهرم در برابر دیگران حاضر می شود تصریح کرد: حقوق ملت ایران از جمله غنی سازی در خاک ایران خط قرمز ما است.

روحانی با بیان اینکه منافع ملی خط قرمز ما هستند و حقوق ملت ایران باید رعایت شود تأکید کرد: منافع ملی از جمله حقوق هسته ای در چارچوب مقررات بین المللی و از جمله غنی سازی در خاک ایران است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران همانند همه کشورهای دیگر است، افزود: ما در هیچ شرایطی حاضر به تبعیض نیستیم جمهوری اسلامی ایران، ملت ایران از حقوق قانونی خود باید برخوردار باشد اما در عین حال برای آنکه دیگران هم اعتماد کنند به حرف اصلی ما که ما فناوری صلح آمیز هسته ای را برای توسعه می خواهیم و نه برای تهدید دیگران.
وی ادامه داد:‌ما برای اهداف صلح آمیز انرژی هسته ای را دنبال می کنیم و نه برای آنکه بمبی ساخته شود.

روحانی با بیان اینکه اگر کلمه هسته ای برای ایران به کار می رود مقصود فناوری صلح آمیز است، افزود: در اصطلاح جهانی وقتی می گویند کشوری هسته ای است بیشتر مقصود هسته ای نظامی است اگر کسی در ایران بگوید ما هسته ای هستیم مقصود او بخش صلح آمیز فناوری هسته ای است.

وی با تأکید بر اینکه ما با منطق و استدلال در ژنو و نیویورک ظاهر شدیم  گفت: 3 جلسه را تا کنون گذرانده ایم امروز روی میز مذاکرات طرح ایران وجود دارد.

تحریم به ضرر همه است؛حتی تحریم کنندگان
روحانی با بیان اینکه ما تحریم را به ضرر همه می دانیم و نه تنها ملت ایران حتی به ضرر تحریم کنندگان ما نیز هست افزود: ما تحریم را غیر قانونی و راه حلی ناکارآمد می دانیم.

وی با تاکید بر اینکه ما به خاطر فشار تحریم بر سر میز مذاکرات نرفته ایم، افزود: اگر یادتان باشد در سال 2001، 2002 وبه ویژه 2003 یعنی در سال 1382 ایران پای میز مذاکرات نشست و در آن زمان تحریمی در کار نبود.

روحانی ادامه داد: ایران در آن زمان مصرانه به مذاکرات منطقی خود ادامه داد. حتی در شرایطی که دشمن می خواست تحریم ظالمانه را آغاز کند ایران باز هم مذاکرات را قطع نکرد بعد از تحریم نیز این مذاکرات ادامه داشت.

وی با تأکید بر اینکه ادامه مذاکرات به این معناست که جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل بین المللی راه اصلی راه حل سیاسی، مذاکره، گفت وگو و دیالوگ می داند و بر مبنای آن از روز اول حرکت کرده است.

رئیس جمهور با انتقاد از حافظه ضعیف بعضی ها گفت: بعضی ها به گونه ای حرف می زنند که جمهوری اسلامی ایران از سال 91 یا 92 مذاکره را شروع کرده  ظاهرا حافظه تاریخی  بعضی ها دچار مشکل شده است.

روحانی  با بیان اینکه ما از روز اول راه مذاکره را برگزیده ایم یادآور شد: در مذاکرات همانقدر که ایران سود می برد منطقه و جهان و طرف های مذاکراتی ما هم سود می برند. وی ادامه داد:‌این مذاکرات موفقیتش به معنای آرامش بیشتر، ثبات بیشتر برای منطقه و کل جهان است.

روحانی با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات گفت: مذاکرات مذکور به هموار شدن مسیر تعامل سازنده ایران و کشورهای منطقه است.

وی با بیان اینکه این مذاکرات نشان دهنده این است که ایران نقش خود را بهتر در منطقه و جهان ایفا کند افزود: دنیا باید بداند اگر به دنبال حل مسائل جهان و منطقه هستیم بدون حضور ایران و ایفای نقش آن یا مشکلات منطقه حل نمی شود و یا با هزینه بسیار گزاف حل می شود.
رئیس جمهور ادامه داد: در مسائل جهانی حضور ایران بی تردید می تواند نقش سازنده و مؤثری را داشته باشد. کسانی که در پای میز مذاکره با ما آمده اند به این دلیل است که به این نتیجه رسیده اند تحریم راه حل نیست راه و مسیر صحیح تعامل است.

روحانی یادآور شد: ما راه مذاکره را ادامه می دهیم حداقل این است که به تعبیر مقام معظم رهبری ما ضرر نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت تحلیلی جامعه و پیدا کردن نقش و جایگاه ایران در منطقه و اینکه افکار عمومی قانع شود که ایران دنبال لجبازی نیست و با منطق با دنیا مواجه می‌شود و همچنین دنیا باور می‌کند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح کشتار جمعه نیست و این نشان می‌دهد که مذاکره نتایجش به نفع دو طرف تمام می‌شود که این همان بازی برد- برد است.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در مذاکرات موفق شویم، نیاز به حمایت نمایندگان، ملت بزرگ و نیاز به حمایت و هدایت مقام معظم رهبری داریم؛ پس ما با مجلس شورای اسلامی در کنار یکدیگر اهداف بلند ملی را دنبال می‌کنیم.

روحانی افزود: من خودم را هنوز هم بیش از آنکه یک مسئول اجرایی بدانم یک مجلسی می‌بینم، به هر حال 20 سال در خانه ملت خادم مردم بودم و حال چند ماهی است که این مسئولیت بر دوش من گذاشته شده است و امیدوارم همه ما دست به دست هم دهیم تا این راه را ادامه دهیم.

رئیس نهاد اجرایی کشور در ادامه تاکید کرد: غرض اصلی از اینکه امروز در مجلس حضور یافتم، معرفی وزیر ورزش و جوانان است؛ این وزارتخانه مهم، وزارتخانه‌ای اجتماعی و فرهنگی است.

وی تصریح کرد: جوانان در انقلاب اسلامی بار سنگینی را برای پیروزی انقلاب بر دوش گرفتند؛ 13 آبان 1357 یک گوشه از حضور جوانان و نوجوانان در انقلاب اسلامی بود.

رئیس قوه مجریه کشور تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب در دوران دفاع مقدس جوانان نقش بزرگی را ایفا کردند و بعد از جنگ هم در دوران سازندگی کشور حضور فعالی داشتند.

وی گفت: یادتان هست زمانی که در اوایل پیروزی انقلاب مسئله جهاد مطرح شد این مدارس بودند که در گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی در مزارع حضور داشتند تا به کشاورزان کمک کنند، بنابراین امروز نوبت ما است به این همه تلاش، ایثار، فداکاری، جهاد و شهامت پاسخ دهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه جوانان ما نیازمند شغل هستند، افزود: امروزه جوانان نیاز به شرایط مناسب برای ازدواج، مسکن و گذراندن اوقات فراغت خود هستند، همچنین نیاز به نجات از دشمنان بدخواهی که به زندگی آنها از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و بحث اعتیاد تهاجم می‌کنند، دارند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: بدون شک بخشی از بار بزرگ جوانان بر دوش وزارت ورزش و جوانان است، البته از عمر این وزارتخانه زمان زیادی نگذشته است و لذا اندام‌های این وزارتخانه هم به اندازه کافی رشد نکرده است، اما در عین حال همه ما باید کمک کنیم تا این وزارتخانه بتواند به مسئولیت سنگین خود بپردازد.

وی در ادامه به مسئله ورزش اشاره کرد و یادآور شد: ورزش بیشتر شبیه حالت گذراندن اوقات فراغت یا تفریح بود، اما امروزه ورزش جزو زندگی شده است و بدون آن دستیابی به سلامت، نشاط اجتماعی امکان‌پذیر نیست.

رئیس هیات دولت یازدهم با بیان اینکه ورزش بهترین وسیله برای یافتن اوقات فراغت است، تصریح کرد: ورزش کم‌هزینه‌ترین وسیله است و اگر بخواهیم با معضلات اجتماعی بجنگیم، می‌توان از تشویق جوانان به ورزش استفاده کرد.

روحانی با بیان اینکه ورزش از ابعاد مختلف جزو زندگی اجتماعی و فردی شده است و ما نیاز داریم تا ورزش همگانی را توسعه دهیم، گفت: برای توسعه ورزش بانوان نیز کارهای عقب‌افتاده زیادی داریم، زیرا از دیگر کشورها در این زمینه عقب افتاده‌ایم و باید آن را جبران کنیم.
ورزش زنان نیاز به سرمایه گذاری دارد
وی افزود: جوانان پسر برای آنکه ورزش کنند، کوچه و خیابان و یا میدان را می‌توانند به ورزشگاه موقت خود تبدیل کنند، اما برای دختران و زنان ما نیاز به سرمایه‌گذاری است.

رئیس نهاد اجرایی کشور ادامه داد: چقدر افتخارآمیز است تا بانوان جوان ما با حجاب اسلامی در صحنه‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند؛ آن بانوی جوانی که پرچم را بر دوش می‌گیرد و در میدان حرکت می‌کند باعث افتخار کشور است، گر چه در آن زمان نیز بعضی‌ها نقد کردند که چرا باید این دختر پرچم را بر دوش بگیرد! اما ما باید احساس غرور کنیم.

روحانی گفت: ما یک نظام اسلامی را در این کشور جاری کرده‌ایم که این نظام به همه ابعاد زندگی مردم می‌پردازد، ایجاد افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است و اسلام مانع هیچ فعالیت نیست اما اعتقاد دارد این فعالیت به بهترین شکل صورت بگیرد، بنابراین باید در زمینه ورزش به ویژه دوران دبستان تا دبیرستان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرد. 

رئیس جمهور گفت: همیشه یکی از بحث ها این بود که در امر ورزش شخصی که تخصص این امر را دارد و پیشکسوت است مسئولیت را بر دوش بگیرد که دولت به این ندا پاسخ مثبت داده و امروز وزیری برای ورزش و جوانان معرفی شد که از آغاز و از دوران شهید باهنر، شهید رجایی به عنوان مسئول ورزش و مدیر کل در آموزش و پرورش کارخود را آغاز کرد.

همه از سجادی استقبال کردند
روحانی با بیان اینکه سجادی تقریبا همه مراحل تجربی و علمی را در این زمینه پیموده است، افزود: استاد، صاحب نظر، کارآزموده، پرتلاش و از زمانی که وی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده همه کسانی که در کار ورزش حرفه ای و قهرمانانه هستند به ویژه آموزش و پرورش بسیار استقبال کردند.

وی با تأکید بر اینکه بر سوابق بسیار خوب، تجربه ارزشمند در امر ورزش و جوانان دکتر سجادی به دلیل مسئولیت در آموزش و پرورش امیدواریم، ادامه داد: گر چه ورزش امری بخشی و جوانان امری فرابخشی است اما هر کس که وزیر این وزارتخانه می شود باید به جوانان و ورزش توجه کند.

رئیس جمهور افزود: امیدوارم پایان امروز شاهد تکمیل دولت تدبیر و امید باشیم و از این پس با وزرا در کنار شما نمایندگان مرم در مسیر خدمت به مردم تلاش بیشتری آغاز کنیم و در همه صحنه های اجتماعی، فرهنگی، ورزش و جوانان توفیقات لازم به دست آوریم.

منبع: خانه ملت
نظر شما